Spenat gör dig starkare!

Inte bara Karl-Alfred blir starkare av spenat. Ny svensk forskning visar varför grönsaker kan ge en direkt effekt på prestationsförmågan.

Forskargruppen på Karolinska har lyckats bevisa att kroppens energiproduktion blir effektivare, och cellernas behov av syre vid fysisk ansträngning blir mindre hos personer som äter mer av nitratrika grönsaker. Läs gärna mer om detta på GP’s hemsida.

Nitrat har en direkt påverkan på cellernas energifabriker, mitokondrierna. Dessutom har man visat att nitratrika grönsaker sänker blodtrycket, skyddar mot skador på blodkärlsväggarna, motverkar proppbildning och håller kärlväggarna friska.

Nitrat finns bland annat i rödbetor, spenat och andra gröna bladgrönsaker. 2-3 rödbetor eller en portion spenat varje dag är tillräckligt.

Grönsaker har även andra positiva effekter, till exempel:

  • Genom att fylla halva tallriken med grönsaker får det plats mindre av mer kaloririk mat.
    Den som vill gå ner i vikt kan alltså ha fullt på tallriken och äta sig mätt, utan att få i sig för mycket kalorier.
  • C-vitaminer i grönsaker och frukt påverkar järnupptaget positivt. Bra järnvärden behövs för att kunna transportera syre till kroppens celler, och är extra viktigt när man löptränar mycket eftersom träning på hårt underlag kan slå sönder de röda blodkropparna.

Se till att få i dig minst ½ kg grönsaker, rotfrukter, frukt och bär varje dag.

Det är viktigt för många olika funktioner i kroppen, inte minst för dig som vill bli en bättre löpare!

Detta inlägg är publicerat i Händelser och taggat , , , , , . Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.

4 Kommentarer

  1. Publicerad 6 februari, 2011 kl 12:01 | Permalänk

    Kloka ord.
    Har du några bra tips på hur du tillagar rödbetor med variation?
    Det är ju väldigt gott men blir tyvärr sällan del av min kost.
    Sofia

    • Publicerad 6 februari, 2011 kl 07:34 | Permalänk

      Hej Sofia!
      Prova det här:
      • Färska kokta rödbetor med lite olivolja och flingsalt
      • Kalla kokta rödbetor, skivade och marinerade i en vinegrettedressing
      • Kalla eller ljumma, skurna i klyftor med smulad fetaost eller chèvre
      • Rårivna med lite pressad citron

      Spenaten då?!
      • Babyspenat i en sallad
      • Fräst med olivolja och ett par skivade vitlöksklyftor
      eller
      • Stuvad tillsammans med en bit rökt fisk

      Mums!

  2. Mikael
    Publicerad 7 februari, 2011 kl 09:40 | Permalänk

    Eller det här:
    Hasselbacksskurna rödbetor med getost i skårorna. In i ugnen och mera mums!

    • Publicerad 18 februari, 2011 kl 10:16 | Permalänk

      Den du!
      Åh vad gott det låter!
      Kanske värt att prova som fredagsmys.

3 Trackbackar